Autisme en energie

Autisme en nieuwe energie opdoen

Veel mensen met autisme hebben een probleem met het verdelen van hun energie en opladen. Regelmatig staan zij ’s morgens al moe op en hebben ze moeite om de dag door te komen. Er zijn vaak meerdere oorzaken, zoals (uiteraard) een probleem met prikkelverwerking, drukte op het werk of privé en slaaptekort. Zo heeft meer dan de helft van de mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) slaapproblemen (hierover ga ik binnenkort ook een blog schrijven) en hier kun je de hele dag last van blijven houden. Deze blog gaat over hoe iemand met een ASS snel nieuwe energie kan opdoen.

Autisme en energiegebrek

Ook ik heb regelmatig last van gebrek aan energie. Wat mij vaak enorm helpt, wanneer ik merk dat ik weinig energie heb, is om op zo’n moment iets heel anders te gaan doen. Zo dwing je jezelf om even niet te focussen op je gebrek aan energie en gevoel van moeheid. Je hebt namelijk zelf invloed op je eigen energielevel. Er zijn heel veel dingen die je kunnen helpen met opdoen van nieuwe energie.

Iets heel anders doen voor nieuwe energie

Mensen met autisme zijn vaak geneigd om lange tijd bezig te zijn met één bepaalde activiteit. Maar lang doorgaan kan er uiteindelijk voor zorgen dat je je futloos gaat voelen. Sta daarom af en toe op en ga even iets heel anders doen. Bij voorkeur iets dat mentaal niet te belastend is. Ben je op je werk, loop dan even naar de koffieautomaat. Ga niet meteen terug naar je werkplek, maar neem de tijd en geniet van je kop koffie of thee. Doe een klusje dat je al een tijd wilde doen, zoals bijvoorbeeld mappen of gereedschap opnieuw sorteren. Zet je favoriete muziek op of kijk een grappig filmpje op Youtube. Je zult merken dat je je hierna minder moe voelt.

Iets drinken -liefst water-  geeft energie

Even opstaan voor een kopje koffie of thee geeft je dus nieuwe energie. Maar het beste is een simpel glas water. En hoewel er geen wetenschappelijk sluitend bewijs is over een positief gezondheidseffect van veel water drinken (Dan Negoianu en Stanley Goldfarb, University of Pennsylvania, 2008), zijn artsen en wetenschappers het er wel over eens dat het belangrijk is om gedurende de dag voldoende vocht binnen te krijgen. Bij veel organisaties staan tegenwoordig dan ook op iedere afdeling waterkoelers. Verder heeft een onderzoek van de Universiteit van East London (Caroline Edmonds, e.a., 2013) aangetoond dat mensen tot 14 procent sneller reageren bij een cognitieve taak, na het drinken van een glas water.

Eten geeft energie

Soms is je gebrek aan energie simpelweg een signaal dat je lichaam energie nodig heeft in de vorm van voedsel. Eet bij voorkeur iets gezonds en vezelrijks, zoals een volkoren boterham met een beetje pindakaas, een bakje havermout, wat ongezouten noten, zoals amandelen, walnoten of cashews of wat groente en fruit, zoals cherrytomaatjes, worteltjes en een kiwi of banaan. Dit zijn gemakkelijk mee te nemen en snel te bereiden gezonde ‘snacks’, waaruit je lichaam veel meer en langer energie haalt dan uit een Mars of een zakje chips. Daarnaast helpt gezonde voeding je bij gewichtsbeheersing.

Sporten om energie op te doen

Het lijkt onlogisch. Je voelt je moe en hebt geen energie. Actief bewegen is wel het laatste waar je zin in hebt. Maar sporten geeft je nieuwe energie en een gevoel van geluk (onderzoek GFK, 2015, in opdracht van NOC NSF). Daarnaast ‘reset’ je jezelf mentaal door fysieke inspanning. Het maakt niet zo heel veel uit wat je doet. Dansen, hardlopen, fitnessoefeningen of trampolinespringen. Lees hierover meer in mijn blog over autisme en sport.

Even naar buiten voor wat energie

Tijdens je lunchpauze simpelweg een half uurtje wandelen in de buitenlucht kan ook wonderen doen. De frisse lucht en beweging helpen je om je hoofd even ‘leeg te maken’. Na je wandeling voel je echt dat je er weer een paar uurtjes tegenaan kunt.

Mediteren

Mediteren helpt je je gedachten even naar de achtergrond te verdringen en kan, zeker voor iemand met autisme, heel goed werken. Al duizenden jaren weten mensen dat mediteren veel positieve effecten met zich meebrengt. Wat ooit begon in het verre oosten, vond halverwege de vorige eeuw zijn weg naar het westen. Tegenwoordig mediteren wereldwijd miljoenen mensen elke dag. En zelfs in het bedrijfsleven is het nut van mediteren doorgedrongen. Invloedrijke ondernemers als Jeff Weiner (LinkedIn), mediamagnaat Rupert Murdoch en Russel Simmons (Def Jam Records) zweren bij meditatie. Daarnaast blijkt uit wetenschappelijk onderzoek (Sara Lazar, Harvard Medical School, 2011) dat mediteren een aantoonbaar positief effect heeft op de hersenen.

Powernap

Als je autisme hebt, heb je soms even een moment van totale ontspanning nodig; alle prikkels buitensluiten en opnieuw opladen. Als je de mogelijkheid hebt, kan een kort ‘dutje’ uitkomst bieden. Een half uur is voldoende. Hierbij helpt het wel enorm als je echt even ‘weg bent’, dus korte tijd daadwerkelijk slaapt. Dit geeft je hele systeem een ‘reboot’; je start als het ware opnieuw op en hebt weer nieuwe energie. Het is een gewoonte die ik jaren geleden in Amerika heb opgepikt. Daar noemen ze het een ‘powernap’.

Vraag hulp

Daarnaast is het belangrijk dat je, zeker wanneer je autisme hebt, niet teveel hooi op je vork neemt. Plan je dag en probeer hierbij realistisch en vooral ook een beetje aardig te zijn voor jezelf. Niet alles hoeft per se vandaag. Als een taak of klus niet goed lukt of überhaubt eraan beginnen al een enorme uitdaging voor je is, wees dan niet bang om hulp te vragen aan een vriend, collega, familielid of coach. Veel mensen vinden het leuk om iets voor een ander te doen en zijn blij dat ze je kunnen helpen.

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen, met of zonder autisme. Wat is voor jou een ‘oplaadmomentje’? Wat geeft jou energie om de dag door te komen? Laat je ideeën, ervaringen en eventuele tips achter in de commentbox, hieronder.

Ik wens je veel energie toe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*