Autisme en vermoeidheid: hoe blijf je fit?

Al heel lang voordat ik mijn diagnose had, had ik vaak last van vermoeidheid. Ik werd eigenlijk ’s morgens al moe wakker en kon soms, tijdens de autorit naar mijn werk, mijn ogen nauwelijks openhouden. Tijdens vergaderingen in de ochtend moest ik continu gaapneigingen onderdrukken -dat staat nogal ongeïnteresseerd- en al ruim voor de middagpauze zat ik er compleet doorheen. De pauze had ik nodig om weer even bij te komen. Maar zo’n half uurtje was natuurlijk veel te kort, daarvoor. Ik ging, tenzij het echt héél slecht weer was, altijd even naar buiten; een stuk lopen in m’n eentje. Daarvan knapte ik altijd wel iets op. En dan kwam de lange, lange middag. Na vijf uur stapte ik altijd met een enorm opgelucht gevoel de auto weer in. Gek genoeg kostte het me tijdens de terugreis altijd minder moeite om wakker te blijven. Maar eenmaal thuisgekomen had ik vaak alleen maar behoeft om te gaan slapen. Ik ben, toen ik nog fulltime op kantoor werkte, dan ook regelmatig vlak na het eten naar bed gegaan. Dit had ik gewoon nodig om de volgende dag weer een beetje te kunnen functioneren.

Geen ideale situatie, natuurlijk. En een waarmee meer mensen met autisme te maken hebben. Maar hoe zorg je er nu voor dat je enigszins fit blijft? Ik heb zelf een aantal oplossingen gevonden die voor mij werken en waaraan ik me probeer te houden.

Gezonde voeding

Om goed te kunnen functioneren moet je lichaam in ieder geval zo gezond mogelijk zijn. Zorg ervoor dat je niet teveel bewerkte voeding eet en juist wel veel onbewerkte producten met een hoge voedingswaarde, zoals groente, fruit, havermout, volkorenbrood, zilvervliesrijst, bonen, zoete aardappels, noten, etc.. Ik eet zelf alleen maar plantaardige voeding en hier voel ik me heel goed bij.

Mediteren of ontspanningsoefeningen

Ik heb jaren geleden een cursus Zenmeditatie gevolgd, waaraan ik veel heb gehad. Één of twee keer per dag twintig minuten mediteren helpt je je hoofd leeg te maken en geeft rust en energie. Daarnaast zijn er heel veel mindfulness-ontspanningsoefeningen. Ook hierna voel je je rustiger en heb je weer nieuwe energie.

Voldoende slaap

Met een druk leven overdag is het belangrijk om ’s nachts voldoende uren te slapen. Het is verleidelijk om nog even op de bank voor de tv te blijven hangen. Maar door te weinig slaap voel je je overdag minder fit en worden de dagen een stuk zwaarder. Ik probeer dan ook altijd op tijd, en op een vaste tijd, naar bed te gaan, zodat ik weet dat ik in ieder geval voldoende nachtrust heb gehad.

Planning: niet teveel op een dag

Een coach kan je helpen met het plannen van je week. Maar ook een eenvoudige weekplanner bijhouden kan al helpen. Plan niet teveel op één dag. Soms lukt dit niet. Maar ik heb bijvoorbeeld als regel: niet meer dan één vergadering op een dag en dan nog maximaal één andere afspraak. Wees hierin streng voor jezelf. Zo hou je nog een beetje energie over. Ik heb gemerkt dat mijn omgeving hiervoor eigenlijk vrijwel altijd wel begrip heeft. Plan, als het even kan, ook af en toe een dagdeel helemaal niets in en gebruik deze uren om wat ontspanningsoefeningen te doen of te gaan sporten.

Sporten

Het klinkt gek en het is, als je moe bent, misschien het laatste waar je aan denkt. Maar juist door inspanning voel je je uiteindelijk fitter en meer energiek. Ik sport meerdere keren per week en dit helpt me de week door. Na het sporten voel ik me vaak beter dan ervoor en hoewel mijn lichaam moe is, voel ik me in mijn hoofd juist weer helder en fris. Leg de lat ook niet te hoog. Een beetje beweging is altijd al veel beter dan helemaal niet. Van een half uurtje buiten wandelen kun je bijvoorbeeld al erg opknappen.

Wat doe jij om je overdag fit te voelen en vermoeidheid tegen te gaan? Ik ben benieuwd naar jouw ideeën en tips. Laat hieronder, in de commentbox je reactie achter. Ik wens je veel energie toe!

2 gedachten over “Autisme en vermoeidheid: hoe blijf je fit?

  1. Super goed verhaal weer. Wat schrijf je toch prettig, waarin ik mijzelf vaker herken. Je eerste stuk tekst hier ook zo herkenbaar. Ik ging in de middag pauze ook altijd even alleen buiten wandelen, dan kon ik weer helemaal opladen. Heerlijk even alleen en buiten zijn.

    De rst is allemaal ook zo treffend in mijn beleving. Wat doe je het allemaal toch in liefde Michel.

    Murielle 😇🎶☀️

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*